Przejdź do głównej zawartości

Kiedy powstaje rozszczep?

To było jedno z pytań, które zadałam sobie, kiedy emocje związane z ów wiadomością opadły. Proces organogenezy (tworzenia organów) człowieka, zamyka się po 16 tygodniu ciąży, od ostatniej miesiączki, a po 14 tygodniu ciąży, licząc od zapłodnienia. Rozszczepy wargi (tzw. zajęcza warga), powstają między 3,a 7 tygodniem ciąży. Rozszczepy podniebienia  (tzw. wilcza paszcza), między 5, a 12 tygodniem ciąży. Rozszczep podniebienia i wargi mogą występować zarówno wspólnie, jak oddzielnie.

W większości przypadków, obydwa rodzaje rozszczepów można rozpoznać na "połówkowym" badaniu USG, czyli w okolicy 20 tygodnia ciąży. W moim przypadku, o obecności wady twarzoczaszki, mógł świadczyć nieznacznie podwyższony współczynnik AFI, obrazujący wielowodzie. Są jednak przypadki, kiedy o rozszczepie dowiadujemy się tuż po porodzie.
Do dnia dzisiejszego przyczyna powstania rozszczepu jest nieznana. Istnieją jedynie podejrzenia, mówiące o działaniu czynników genetycznych, lub środowiskowych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze spotkanie

Kolejną godzinę spędziłam na rozpaczaniu do słuchawki, mojemu mężowi. Nagle ni z tego ni z owego, podchodzi do mnie pielęgniarka z wózeczkiem. Zdziwiona spytałam, czy to moje dziecko... przecież leżał w inkubatorze. Otóż Pani doktor stwierdziła,że skoro tak walczę, to może lepiej się ustabilizuje jak się pokangurujemy. Nie wiecie jakie było moje zdziwienie, kiedy zobaczyłam, że moje dziecko ma normalną twarz. Tak spodziewałam się,że ma też rozszczep wargi. W dniu porodu nie wiedziałam nic o rozszczepach, bo na badaniach prenatalnych, nikt nic nieprawidłowego, prócz małego wielowodzia, nie dostrzegł. Od personelu szpitalnego oprócz tego,że "są specjalne butelki", nie uzyskałam żadnych informacji.

Rozszczep podniebienia, a karmienie piersią

Jedno drugiego nie wyklucza, ale tylko w niektórych przypadkach. Franek przy rozszczepie podniebienia miękkiego, ssie efektywnie. Prawidłowo też przybiera na wadze. Pomimo sytuacji kryzysowych, takich jak krztuszenie i wypływ pokarmu przez nos, karmimy się już 9 miesięcy. Przy rozszczepie wargi, również można z powodzeniem karmić piersią. Oczywiście trzeba kontrolować przyrosty wagi i dobrze jest skonsultować się z certyfikowanym doradcą laktacyjnym. Jeśli mama ma wielkie chęci, motywację, wsparcie osób bliskich to w większości przypadków jest to droga zwieńczona sukcesem. Najtrudniejszym dla karmienia piersią, jest rozszczep podniebienia twardego i wargi. Maluchy z tą wadą rozwojową, mają odruch ssania, jednak w większości przypadków jest on nieefektywny. Rozszczepione podniebienie twarde, powoduje brak odpowiedniego nacisku na brodawkę, co skutkuje niemożnością wytworzenia odpowiedniego podciśnienia, a tym samym wypływu pokarmu. W tym przypadku szczególnie wskazane jest intensywn